מנחים עסקיים
שמונה שנים אני מתנדב בתוכנית יזמים צעירים מיסודו של לאומי. זמן לא מבוטל. ב-2005 התנדבתי לראשונה, ומאז, הפרויקט הזה מעניק לי בכל שנה מחדש הנאה, התרגשות, יצירה, חדוות עשייה, שבירת שגרה ולא מעט רגעים של אושר.
במסגרת הפרויקט מתנסים בני נוער – מכל רחבי הארץ ומכל מגזרי האוכלוסייה – בהקמת חברה המקדמת רעיון עסקי וחווים את כל ההיבטים של גיוס הון ראשוני, פיתוח מוצר, ניהול, שיווק ומימון. החברה אשר זוכה בתחרות הארצית, נוסעת לייצג את ישראל בתחרות האירופאית. זוהי יוזמה בינלאומית, המתקיימת בלמעלה מ-100 מדינות ברחבי העולם ובה משתתפים מדי שנה מאות אלפי בני נוער.
במהלך השנים שימשתי כמלווה וחונך עסקי של בני נוער ותפקידי היה לסייע לאותם צעירים, אבל לא פעם מצאתי את עצמי לומד יותר מאשר מלמד. הנה כמה דברים שלמדתי במהלך השנים האחרונות:
1. “כל המבוגרים היו ילדים קודם (אבל אחדים זוכרים זאת)” מתוך “הנסיך הקטן” של אנטואן דה סנט-אכזופרי.
מי לא היה רוצה להישאר צעיר? ובכל זאת, הזמן חולף במהירות ואנחנו מתבגרים. תוך כדי הליווי המתמשך של הקבוצה, הרגשתי איך האווירה הצעירה, ההומור והחיות המצויה בצעירים אלו משפיעה גם עלי, מזכירה לי בכל פעם מחדש את ימי נעוריי ועוזרת לי להסתכל על מצבים שונים בעיניים קצת יותר צעירות.
2. נוער נוער נוער…
העבודה הרציפה מול הנוער גורמת לי להיחשף – בכל שנה מחדש – לדור העתיד של הכלכלה שלנו. לשמחתי, גיליתי בני נוער בעלי דמיון ומעוף, יוזמה ואחריות, תחרותיות ואסרטיביות עסקית, ובה בעת, שמירה על הוגנות ומוסר עסקי. הייתה לי קורת רוח רבה לראות אותם בהשתלמויות מקצועיות, פגישות עם נושאי משרות בכירות בחברות המובילות במשק, ובניהול משא ומתן עצמאי מול בתי עסק שונים.
מרגש היה לראות את התפתחות הפן העסקי שלהם וכיצד הפכו מבני נוער רגילים ליזמים צעירים. והתוצאות לא איחרו לבוא. לאורך השנים יצא לי לפגוש לא מעט מבוגרי הפרויקט. חלקם הגיעו לעזור ולחנוך בקבוצות צעירות יותר, אחרים התקדמו – והם היום שופטים בתחרות עצמה. אחדים ביקשו הכוונה בבחירת כיוון אקדמי או בפיתוח מוצרים אחרים. והשיא, מבחינתי, היה השנה, כאשר בוגר השנה השלישית שלי בפרויקט הפך להיות מנחה שקבוצתו הגיעה למקום השלישי בארץ.
זהו סיפוק גדול לראות כיצד נערות ונערים גדלים להיות יזמות ויזמים צעירים על יסודות הדברים שלמדו בפרויקט.
3. אנשים טובים באמצע הדרך…
במהלך שנת הפעילות צריכים היזמים לגייס כסף, שיהווה הון עצמי ראשוני לצורך ייצור המוצר. את הכספים משיגים ממבצעי מכירות שונים ומשונים. בכל שנה היה מרגש לראות עד כמה בתי עסק, גופים מוסדיים ואנשים פרטים הסכימו להטות שכם, לתמוך ולעזור – וכל זאת מבלי לקבל תמורה, אלא רק מתוך כוונה לסייע לפרויקט החינוכי של בני הנוער. הרגשתי סיפוק רב נוכח רוח הנתינה הישראלית, זו שלעיתים נדמה שנשכחה, אבל בפועל קיימת – ועוד איך.
4. לשבור שיגרה !
רובנו חיים ברוטינה קבועה: עבודה – סידורים – בית. שבירת שגרה זו, על-ידי פעילות שונה, דינמית ושאינה קשורה או דומה לשום דבר אחר בו אתה עוסק ביום- יום (אם בעבודה או בבית), הינה דבר שעשוי להוסיף מימד נוסף לחיים. מצאתי את עצמי, לא פעם, מגיע לפגישה השבועית מהעבודה – עייף, טרוד ותשוש – ולאחר שעתיים של פגישה יוצא שבע רצון, מחויך, עם סיפוק אדיר ומלא אנרגיות להמשך השבוע.
5. כובע או פיל בתוך נחש בריח.
התחלתי ב”הנסיך הקטן” – ולכן אסיים בו. בפרק הראשון בספר מספר אנטואן דה סנט-אכזופרי, שכאשר היה ילד, צייר ציור, וכאשר שאל את המבוגרים האם הציור מפחיד, הם לא הבינו מה מפחיד בציור של מגבעת. כדי שיבינו למה כוונתו, נזקק לצייר את אותו ציור בפירוט: נחש, שבלע פיל, והוסיף כי “דרכם של המבוגרים שצריך להסביר להם את הכל”.
מרביתנו, המבוגרים, איבדנו עם השנים את הראייה היצירתית. אני חשתי כיצד בכל שנה ושנה מצליח הפרויקט לשמר את החשיבה היצירתית, כאשר בכל פעם נדרשנו לחדש ולהמציא, להתגבר על בעיות שונות ומשונות ללא משאבים חומריים, ולעשות זאת דרך המשאב היחיד – חשיבה יצירתית.